Wie zet er muziek op?

© foto: Bruggeblog
© foto: Bruggeblog

Waarom niet eens een liedje?

Als je langs de Brugse vesten wandelt, wat in elk seizoen een heerlijke belevenis is, loop je ook voorbij het Bargehuis aan de Katelijnepoort. Dat was het huis waar tot 1908 barges of beurtschepen aangemeerd lagen, schepen die een regelmatige lijndienst verzekerden tussen Brugge en Gent.

Op de achtergevel van dat huis staat een  tekstkunstwerk uit 1999 dat intussen gerestaureerd wordt en voor het nageslacht bewaard zal blijven. ‘Als je weggaat – kom je dan weer terug? / Als ik terugkom – ben je er dan?’ leest de voorbijganger. Fascinerende regels die lang in het geheugen blijven nazinderen

Ik heb ze als inspiratie gebruikt voor mijn achtste stadsgedicht voor Brugge. Het werd een liedje.  Misschien zet iemand er ooit wel eens muziek op…

ALS JE WEGGAAT

Jij zou het dier in mij met zachte zwepen temmen.
Bezaaide mijn gebied met voetangels en klemmen.
Maar tussen ons bleef iets. Dat is toch meer dan niets.

Als je weggaat, kom je dan nog terug? Als ik terugkom, ben jij er dan nog?

In een woud van stilte trok ik me terug.
Jij vlinderde dan heen, verbrandde brug na brug.
Maar mij vergeten? Nee dat niet. Betoverd door mijn lied?

Als ik terugkom, ben jij er dan nog? Als je weggaat, kom je dan nog terug?

Tegen mijn zwijgen was je niet bestand.
Je wou mij vatten, maar ik was los zand.
Je speelde graag met vuur, dat wreekt zich op de duur.

Als je weggaat, kom je dan nog terug? Als ik terugkom, ben jij er dan nog?

Je had geregeld vreemde grillen.
Begreep ik maar wat jij precies zou willen.
Dat kon ik niet. Jij vond dat hypocriet.

Als ik terugkom, ben jij er dan nog? Als je weggaat, kom je dan nog terug?

Je kuste hem speciaal om mij te jennen.
Toen werd ik zen vanbinnen
jij was buiten zinnen, wilde me totaal omspinnen.

Als je weggaat, kom je dan nog terug? Als ik terugkom, ben jij er dan nog?

Ik wil het nog een keer met jou proberen.
Van liefde moet ik nog de code leren.
Maar jij toch ook misschien. We zullen nog wel zien.

Als ik terugkom, ben jij er dan nog? Als je weggaat, kom je dan nog terug?

One thought on “Wie zet er muziek op?

Geef een reactie

