Eenzame uitvaart 92

Arctic-Style-EskimoEen sms’je van Maarten Inghels: kun jij op 11 maart een eenzame uitvaart doen? Op woensdag heb ik een vrije dag, dus ja, ik kan. Hij stuurt mij wat er over de overledene bekend is. Bijzonder weinig, zo blijkt. Eenzame man, geen contact met de buurt, al 25 jaar niet meer on speaking terms met de kinderen. Niemand wil de begrafenis bijwonen. Echt niemand. Een eenzamere uitvaart bestaat niet.

Naam, ades, geboorteplaats en datum, plaats en datum van overlijden: daarmee moet ik het doen. Altijd heb ik de reflex om toch nog even het internet op te gaan. Ik tik de naam van de overledene en zijn adres in. Soms levert dat iets op. Nu niet. Of toch? Een naamgenoot van de overledene blijkt een boek over Eskimo’s geschreven te hebben: Eskimo’s, mensen zonder tijd. Prachtige titel. Dat lijkt me een interessant aanknopingspunt: een man die in de winter geboren wordt en sterft, alleen, in de kou, een soort Eskimo. Een mens zonder tijd. Ik ga erbij zitten, ik schrijf het op en ik lees het op woensdag 13 maart voor op de strooiweide van het Schoonselhof, in aanwezigheid van de ceremoniemeester en de chauffeur van de begrafenisonderneming. De zon schijnt, de strakke noorderwind waait. Eskimoweer.

ESKIMO’S

Eskimo’s zijn mensen zonder tijd.
Sneeuw is hun huis en hun huid
is een land van winters en weinig,
omsingeld door het donkerste licht.

Eskimo’s verstaan de gebaren
van vallende vlokken, zingen
de zang van het pakijs na,
bemannen het ruim van de poolvos.

Eskimo’s wandelen over het water.
Hun sleden slijpen een gat
in de verte. Hun harpoenen bijten
zich vast in de koers van planeten.

Eskimo’s zijn niet gemaakt
voor het vlees van een vrouw,
voor het laaiende hart van een haard.
Eskimo’s zijn niet bestand tegen lente.

© Peter Theunynck

One thought on “Eenzame uitvaart 92

Geef een reactie

