Schuldig verzuim (2)

©Max de Zarobe
©Max de Zarobe

“[…] als ik me in Antwerpen ontschmink, dan zijn de watten zwart. Als ik dat hier doe, blijven ze proper.”

Heerlijke vakantielectuur. Vlamingen die een huis en/of een leven hebben opgebouwd in Italië.

Ik lees in De Morgen gefascineerd het verhaal van Philippe Herreweghe en zijn passie voor Philip Roth en Sienna. Daarna word ik meegesleept door de avonturen van Virginie Saverys, dochter uit een Antwerpse redersfamilie, die haar goedbetaalde baan opzegde om wijn te gaan maken in Toscane.

Aan het einde van het artikel staat een zin die bij mij een belletje doet rinkelen: ‘[…] als ik me in Antwerpen ontschmink, dan zijn de watten zwart. Als ik dat hier doe, blijven ze proper.”  Ik heb er zelf onlangs een stukje over geschreven. Supporting evidence. Dankjewel Virginie Savereys. Misschien moeten we toch nog eens nadenken over al die door de overheid gesubsidieerde firmawagens die vrolijk fijn stof blijven uitstoten. Wie heeft de moed om daar iets aan te doen?

Geef een reactie

